Pengene skal tilbage i borgernes lommer

De penge, som indbyggerne i Solrød Kommune tjener, er altså først og fremmest deres egne. Vi synes, at vi betaler for meget i grundskyld, og vi synes, at skatten på arbejde er for høj. Vi sænker gerne begge dele.

Når du går på arbejde og tjener dine penge selv, skal du også have mest muligt ud af det. Og hvis du har købt en bolig til dig selv og din familie, skal du ikke beskattes ud af den. Så enkelt kan det siges.

Desværre er det ikke så enkelt. Vi betaler nemlig meget høje boligskatter i Solrød Kommune – langt mere end i Køge eller i Greve – og det går selvfølgelig ud over familiernes egne rådighedsbeløb.

Derfor arbejder vi løbende på at få sat grundskylden – den del af boligskatten, som kommunerne selv opkræver – ned til fordel for familiernes økonomi. Vi kan ikke reformere hele systemet, og vi kan ikke slå hul i kommunekassen ved at afskaffe grundskylden, men vi kan stille og roligt sikre, at boligejere og boliglejere (der begge betaler grundskyld) straffes lidt mindre og samtidig får lidt mere til sig selv.

Kommuneskatten er skatten på indtægt, og den kan vi også godt røre ved her i Solrød Kommune. Det gør vi gerne, så folk både i top og bund får noget ud af det.

For os er velfærd ikke kun et spørgsmål om flest mulige offentlige tilbud. Det er også velfærd at kunne råde over sine egne penge.