Implementering af den nye dagtilbudslov er et vigtigt tema

Det er vigtig for Konservative i Solrød, at loven implementeres på en god og tryg måde for både borgere og ansatte og selvfølgelig for børnene. I Solrød har vi gode institutioner med dygtige ansatte, og vi ser frem til at styrke området samt at øge fleksibiliteten for Solrøds borgere, så alle kan få passet børn, også når behovet rækker ud over normal åbningstid.

Dagtilbudsloven har til formål at styrke kvaliteten i dagtilbud gennem følgende elementer:

• Hæve kvaliteten i dagtilbud gennem styrkelse af den pædagogiske læreplan
  • Bedre sammenhæng i indsatserne for de 0-6-årige og i overgang fra dagtilbud til skole
  • Øget forældreindflydelse
  • Styrket kvalitet i privat pasning
  • Styrkelse af den pædagogiske læreplan.

Kompetenceudviklingen påtænkes at gennemføres i 2019 og primo 2020, hvorefter der arbejdes videre med at implementere og forankre den styrkede pædagogiske læreplan lokalt i hvert dagtilbud. Arbejdet med at styrke sammenhængen på 0-6 års-området og sammenhængen ved overgange fra dagtilbud og skole vil ske i efteråret 2019. Rammerne for dagtilbud offentliggøres i forår 2020. Den øgede forældreinddragelse og forældreindflydelse vil foregå i løbet af 2019, og vi vil justere styrelsesvedtægterne i forlængelse heraf i foråret 2020. Endelig vil tilsyn for privat pasning og kommunens dagtilbud blive udviklet i forår 2019 og gennemført i efteråret 2019.

– Jan Færch, byrådsmedlem for Konservative og medlem af Familie- og uddannelsesudvalget