Live-streaming af byrådsmøder

Som nogle måske har bemærket, har Liberal Alliance stillet forslag om at lade administrationen undersøge dels erfaringerne og dels omkostningerne i forbindelse med at indføre live-streaming af byrådsmøder. Forslaget blev stemt ned med et brag, og LA’s byrådsmedlem, Emil Blücher, har siden klaget sin nød på de sociale medier.

Havde han i stedet brugt energien på at undersøge sagen selv, kunne han relativt nemt indhente de oplysninger. De har vi gjort i det Konservative Folkeparti.

Systemet leveres af ”Kommune TV”, som er et brand under firmaet DIGICAST ApS. Prisen kan variere lidt, men Solrød skal forvente, at det vil koste ca. 100.000 kroner at etablere systemet og derefter ca. 100.000 kroner i årlige abonnementsafgifter.

Hvis man tager seertallene fra Ballerup, Faxe, Køge og Høje-Taastrup, vil man få et gennemsnit på 0,3 % – altså er det 3 promille af byens borgere, som bruger tilbuddet, der koster kommunekassen 200.000,00 det første år og 100.000,00 kroner de efterfølgende. I Solrød vil det svare til 65 borgere.

Bemærk: De 3 promille er afspilninger (ikke unikke IP-adresser), og supporten hos Kommune TV har konstateret, at det primært er kommunens egne ansatte, der er bruger det til at se, hvad der er besluttet indenfor deres respektive områder. Kun 20 % af de 3 promille er live-afspilninger.

Vi opfatter Kommune TV som en platform for lokalpolitikere til at promovere deres personlige mærkesager. Og sådan en platform synes vi, at politikerne selv skal betale for. Kommunens penge kan bruges på langt fornuftigere ting.

Der er allerede rig mulighed for borgere, som gerne vil følge med eller involvere sig i lokalpolitik. Man er altid velkommen til at deltage i møderne, og har man ikke tid til det, kan man finde både dagsordner og referater på kommunens hjemmeside under punkterne Politik og Byråd. Lige for tiden kommer byrådsmøderne endda rundt i kommunen, så byrådet kommer endnu tættere på borgerne og viser den åbenhed, der er og skal være. Næste møde afholdes den 26. august, og næste gang, at mødet flytter ud, er den 25. november kl. 19.45 i Kirkens Hus, Trylleskov Alle 111, 2680 Solrød Strand (spørgetid kl. 19.30).

Jan Færch og Hans Odder
Byrødder