Solrød Kommune skal forblive selvstændig

Der er løbende debat om, hvorvidt Solrød Kommune på sigt skal lægges sammen med enten Greve eller Køge. Vi siger nej tak til sammenlægning.

Her er vores holdning meget klar: Hvis Solrød Kommune kan klare sig selv – også på sigt – så er det selvfølgelig det, vi går efter. Vi vil helst have Solrød som en selvstændig kommune og undgå at blive opslugt af andre større kommuner.

Der er ikke nogen naturregel, der siger, at større kommuner er bedre end mindre, og intet er afgjort endnu – heldigvis.

Vi har i de seneste mange år oplevet en stigende decentraliserting, og det har givet mening i nogle tilfælde. Men ikke i andre. Man ville muligvis kunne spare nogle penge på sammenlægning af nogle administrative løsninger, hvis man lagde Solrød og Køge kommuner sammen, men man ville samtidig også risikere, at Solrød blev glemt eller klemt i et stort samarbejde, og Solrød ville være dårligere repræsenteret i det politiske landskab.

Vi mener kort sagt derfor ikke, at det er en aktuel debat, der er værd at tage nu, og hvis nogen spørger os, om Det Konservative Folkeparti går ind for en kommunesammenlægning, bliver det derfor et nej tak.