Tag med på spændende debataften i Synagogen i Krystalgade

Hvordan er det at være jøde i Danmark? Spiser alle jøder koshermad? Er der et samarbejde mellem danske jøder og muslimer i Danmark? Hvad betyder det massive sikkerhedsopbud for jødernes dagligdag?

Det er nogle af de spørgsmål, man kan få svar på, hvis man tager med til en spændende aften i Københavns Synagoge, der er epicenter for det jødiske samfund i Danmark.

Det er de konservative vælgerforeninger i Solrød og Greve, der inviterer indenfor til et interessant arrangement, hvor vi mødes med rabbiner Jair Melchior til en rundtur og en debat i synagogen, hvor du kan få lov at stille alle de spørgsmål, du måtte have – eller benytte dig af lejligheden til at se den kendte og smukke synagoge.

Selvom det er de lokale konservative, der står for arrangementet, er det ikke partipolitisk, og alle er velkomne til at deltage – og også hive en ven, et barn eller en nabo med.

Det foregår torsdag den 23. februar klokken 19.00, og vi mødes ude foran synagogen i Krystalgade 12 klokken 18.45.

Viste du i øvrigt..?
Jøderne kom til Danmark i begyndelsen af 1600-tallet. Det var dog først i 1684, at kong Christian V gav jøderne i København tilladelse til at afholde offentlig gudstjeneste, men de måtte kun forsamles i private hjem eller i lejede lokaler. Først i 1764 fik jøderne lov at opføre en synagoge, og den kom til at ligge i Læderstræde. Den nedbrændte dog under vedbybranden i 1795. Grunden i Krystalgade blev købt i 1800, og den nuværende bygning stod færdig i 1833.

Af sikkerhedsmæssige grunde er tilmelding desværre nødvendig og skal foretages senest mandag den 13. februar til Hans Nydam Buch på hansnydambuch@gmail.com eller på telefon 20 78 37 48.