Konservative vil indføre deltidspladser i dagtilbud i Solrød Kommune

I fremtiden skal du kunne vælge en deltidsplads til dit barn i vuggestue eller børnehave og dermed både spare penge og få mere valgfrihed. I hvert fald, hvis det står til De Konservative i Solrød Kommune, som med et nyt forslag vil sikre mere frihed til børnefamilierne med en ny løsning: Deltidspladser i dagtilbud.

“Vi vil indføre deltidspladser i vores dagtilbud. Vi går nemlig ind for valgfrihed for familierne. Vores forslag betyder, at hvis du arbejder på deltid, arbejder meget hjemme eller af andre årsager har mulighed for det, så skal du kunne vælge en deltidplads til dit barn – og dermed både spare penge og få mere frihed,” fortæller det konservative byrådsmedlem Morten Scheelsbeck, der præsenterer forslaget.

Frihed og mere luft i budgettet
I dag kan familierne i Solrød Kommune kun købe én ‘pakke’ børnepasning, og den går typisk fra 07.00 til 17.00, men De Konservatives forslag er, at en deltidsplads skal være fra 09.00 til 15.00 – altså med lidt mere luft i begge ender. Til gengæld skal deltidspladsen selvfølgelig også være tilsvarende billigere, så familierne også får lidt mere luft i budgettet.

“En deltidsplads i børnehave vil falde fra 1.800 til 1.200 kroner om måneden. Det er en besparelse på 600 kroner. Hver måned. En deltidsplads i dagpleje eller vuggestue skal koste 2.100 kroner om måneden i stedet for 3.400. Det er en besparelse på 1.300 kroner. Hver måned,” forklarer Morten Scheelsbeck.

De kommunale tilbud skal følge med tiden
Det er særligt den nye virkelighed oven på coronakrisen, der har fået partiet til at tænke i nye baner med ønsket om at indrette kommunens tilbud mere skræddersyet til kommunens familier:

“Mange arbejdsgivere har oven på coronakrisen fået øjnene op for, at eksempelvis hjemmearbejde og flextid faktisk kan være en god ting. Og når arbejdsmarkedet udvikler sig, så skal vores kommunale tilbud selvfølgelig også følge med. Jeg vil gerne understrege, at vi ikke trækker noget ned over hovedet på nogen – for jeg går som sagt ind for valgfrihed. Man vælger den løsning, der er bedst for en selv, for barnet og for familien.”

De Konservative i Solrød vil nu præsentere forslaget for de andre partier i byrådet med henblik på at få det nye tilbud om deltidspladser implementeret allerede fra 1. januar næste år.