Konservative vil sikre flere seniorboliger i Solrød Kommune

De Konservative i Solrød lancerer nu en konkret mærkesag op til kommunalvalget 16. november. Det går kort sagt ud på, at partiet vil arbejde for, at der de kommende år bygges flere seniorboliger i kommunen. Det er partiets borgmesterkandidat Jan Færch, der præsenterer forslaget.

Der er simpelthen ikke nok ældrevenlige boliger i Solrød, og derfor skal der bygges en masse ældrevenlige boliger og bofællesskaber. Det mener i hvert fald Det Konservative Folkepartis borgmesterkandidat Jan Færch, der vil sikre, at de ældre kan flytte ud af deres store huse og ind i noget mindre – og dermed stadig blive i kommunen tæt på deres nuværende dagligdag.

Antallet af seniorer stiger
Det Konservative Folkeparti har set nærmere på Danmarks Statistiks bud på, hvordan befolkningen i landets kommuner vil komme til at se ud de kommende år, og det er medvirkende til partiets øgede fokus på seniorboliger:

“Hvis vi kigger på demografiudviklingen over de næste 10 år, så ved vi, at antallet af +65-årige vil stige fra 5.000 til 6.500, og vi ved også, at boliger i Solrød generelt er store. Så hvis man som ældre ønsker at flytte i noget, der er mindre, og som er nemmere at overskue og lettere at vedligeholde, så er der ikke meget at få i Solrød,” siger Jan Færch og fortsætter:

“Så må man flytte ud af kommunen – væk fra sine aktiviteter, væk fra sin hverdag og væk fra sine venner og familie. Det er simpelthen ikke godt nok, og det skal vi have gjort noget ved.”

Økonomisk gevinst for kommunen
Det vil selvfølgelig koste nogle penge at bygge nye seniorboliger af forskellige karakter, men ifølge Jan Færch vil det alligevel kunne løbe rundt i sidste ende:

“Hvis vi får bygget flere seniorboliger, og vi dermed kan holde på vores seniorer, så kan der til gengæld flytte nye skatteydere ind i de store huse, som seniorerne fraflytter,” forklarer Jan Færch og afslutter:

“Vi har også brug for skatteydere, for det styrker vores økonomi, og dermed opretholder vi en sund økonomi til at sikre en god og værdig alderdom for vores ældre medborgere.”

De lokale konservative vil nu gå i nærmere dialog med andre partier og relevante interessenter for at arbejder videre med visionen.