K: Vi indfører deltidspladser i dagtilbud i Solrød Kommune

I fremtiden kan du vælge en deltidsplads til dit barn i vuggestue eller børnehave og dermed både spare penge og få mere valgfrihed. Det er en del af den nye budgetaftale, som netop er blevet indgået mellem et stort flertal af partierne i Solrød Kommune.

“Vi sagde allerede i valgkampen, at det var en af vores mærkesager, og nu er vi meget glade for at have skaffet flertal for det. Vi går nemlig ind for valgfrihed for familierne. Vores forslag betyder, at hvis du arbejder på deltid, arbejder meget hjemme eller af andre årsager har mulighed for det, så kan du fra næste år vælge en deltidplads til dit barn – og dermed både spare penge og få mere frihed,” fortæller det konservative byrådsmedlem Mads Silberg.

Frihed og mere luft i budgettet
I dag kan familierne i Solrød Kommune kun købe én ‘pakke’ børnepasning, og den går typisk fra 07.00 til 17.00, men med indførelsen af deltidspladser kan forældre frit vælge en anden pakke med senere mødetid og tidligere afhentning – altså med lidt mere luft i begge ender. Til gengæld skal deltidspladsen selvfølgelig også være tilsvarende billigere, så familierne også får lidt mere luft i budgettet.

“Mange arbejdsgivere har oven på coronakrisen fået øjnene op for, at eksempelvis hjemmearbejde og flextid faktisk kan være en god ting. Og når arbejdsmarkedet udvikler sig, så skal vores kommunale tilbud selvfølgelig også følge med. Jeg vil gerne understrege, at vi ikke trækker noget ned over hovedet på nogen – for vi går som sagt ind for valgfrihed. Man vælger den løsning, der er bedst for en selv, for barnet og for familien,” afslutter Mads Silberg.

Forslaget skal nu stemmes igennem byrådet, og det sker den 11. oktober, og derefter implementeres det nye tilbud om deltidspladser allerede fra sommeren 2024.